Проект сприяння академічній доброчесності в Україні - SAIUP
Система уроків на тему "Однорідні члени речення"
(8 клас)
УКРАЇНСЬКА МОВА 8 КЛАС
Урок № 1 . ОДНОРІДНІ ЧЛЕНИ РЕЧЕННЯ
Мета:
навчальна: поглибити знання восьмикласників про однорідні члени речення; сформувати загальнопізнавальні вміння знаходити однорідні члени речення та визначати їхній вид, кількість їхніх рядів у реченні, типи зв’язку та смислові відношення між ними, правильно розставляти розділові знаки та інтонувати речення з однорідними членами;
розвивальна: розвивати творчі вміння складати речення з однорідними членами;
виховна: виховувати повагу до національної культури, любов до Батьківщини, художнього слова.
Правопис: кома між однорідними членами речення.
Внутрішньопредметні зв’язки:
Лексикологія: засвоєння нових слів.
Культура мовлення і стилістика: правильна побудова речень з однорідними членами з використанням сполучників; дотримання правильної інтонації в реченнях з однорідними членами з різними видами зв’язку.
Міжпредметні зв’язки: образотворче мистецтво, українська література.
Обладнання: підручник «О. В. Заболотний, В. В.Заболотний. Українська мова. 8 клас», картки, книги.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань (формування мовної компетенції).
ПЕРЕБІГ УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Пошуково-дослідницька робота
Знайти члени речення, які відповідають на одне й те саме питання й належать до одного члена речення. Пригадати і дати визначення однорідним членам речення.
І соловейко на калині то щ е б е т а в, то з а т и х а в (Т. Шевченко).
Пригощали я б л у к а м и та с в і ж и м м е д о м.
С п р а в а і з л і в а віяло с в і ж і с т ю і а р о м а т о м води
(Ю. Смолич).
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ Й ЗАВДАНЬ УРОКУ
ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Робота з таблицями
Робота з підручником
Опрацювати теоретичний матеріал, поданий у підручнику (с.103).
Робота з текстом (вправа 223)
Прочитати текст уголос, правильно інтонуючи речення. Простежити, для переліку яких саме речей, рис, ознак, процесів праці тощо вжито однорідні члени речення. Визначити однорідні члени речення.
Бесіда про вишивки, вишивання.
Коло думок (вправа 225)
Поміркувати, чому в поданому реченні 1-й і 2-й виділені члени речення неоднорідні, а 3-й і 4-й – однорідні.
Моя рука ніколи і нікому ні кривди, ні біди не принесе! (Д. Павличко).
Гра «Хто точніший» (вправа 228)
Визначити, скільки рядів однорідних членів є в поданому реченні.
Думав про матір, про прості її заповіти, про віру в людей, віру в добро, в щирість, у любов, у посвяту заради величного й прекрасного (Іван Багряний).
Вправа 230
Скласти словосполучення, уставляючи на місці позначок О однорідні члени речення. З одним утвореним словосполученням (на вибір) скласти і записати речення.
Літературна вікторина (вправа 232)
За поданими рядами однорідних членів речення пригадати назви художніх творів, які вивчали у 6 – 8 класах. Назвати авторів цих творів.
Інструктаж виконання домашнього завдання (вправа 224)
V. ПІДСУМОК УРОКУ
Гра «Моя відповідь – краща»
Закінчити обірвані речення.
1. Однорідними називаються…
2. Однорідні члени речення можуть пов’язуватися…
3. Між однорідними членами речення можуть бути такі смислові відношення…
VІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
§22, вправа 224
УКРАЇНСЬКА МОВА 8 КЛАС
Урок № 2 . ОДНОРІДНІ ТА НЕОДНОРІДНІ ОЗНАЧЕННЯ
Мета:
навчальна: ознайомити учнів із поняттям про однорідні й неоднорідні означення, сформувати загальнопізнавальні вміння знаходити однорідні й неоднорідні означення, з’ясовувати їхню роль у реченні; правильно розставляти розділові знаки та інтонувати речення з однорідними й неоднорідними означеннями;
розвивальна: сприяти розвитку творчих умінь складати речення з однорідними й неоднорідними означеннями та використовувати їх в усному та писемному мовленні;
виховна: за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу сприяти вихованню любові до природи, її краси, розвитку уваги, уяви, образного мислення.
Правопис: кома між однорідними членами речення.
Внутрішньопредметні зв’язки:
Лексикологія: засвоєння нових слів.
Культура мовлення і стилістика: правильна побудова речень з однорідними й неоднорідними означеннями та дотримання правильної інтонації.
Міжпредметні зв’язки: образотворче мистецтво, українська література.
Обладнання: підручник, таблиці, ілюстрації, аркуші, книги про природу.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань (формування мовної компетенції).
ПЕРЕБІГ УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ (ОПОРНИХ ЗНАНЬ)
Перевірка виконання домашньої вправи 224
Гра «Продовж думку»
Продовжити початки поданих речень.
*Однорідними називають такі члени речення…
*Однорідні члени речення бувають непоширені…
*У реченні може бути як один, так і…
*Для зв’язку однорідних членів речення використовуємо…
*Є такі типи зв’язку …
*Є такі смислові відношення…
*Не є однорідними членами…
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ Й ЗАВДАНЬ УРОКУ
ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Вступне слово вчителя
Дослідження-узагальнення
Знайти у реченнях означення. З’ясувати, чи в одному плані ці слова характеризують предмет. У якому реченні означення однорідні? Зробити висновок, як відрізнити однорідні означення від неоднорідних.
1. Падали на пісок сині, зелені, жовті, жовтогарячі кружала світу (Панас Мирний).
2. Небо вкрили дрібні білі хмари (Я. Гримайло).
Робота з підручником
Опрацювати теоретичний матеріал, поданий у підручнику (с.107 – 108).
Вправа 235
Прочитати речення вголос із правильною інтонацією. Довести, що в першому та в другому реченнях виділені означення – неоднорідні, а в інших – однорідні. Пояснити розділові знаки.
Вправа 236
Прочитати текст, визначити його тип і стиль мовлення. Знайти означення.
Творча робота
Скласти і записати твір-опис природи за картиною (малюнком), використавши однорідні та неоднорідні означення.
Коло думок
Знайти і виписати послідовно спочатку словосполучення з однорідними означеннями, а потім – з неоднорідними. Підкреслити в кожному словосполученні другу від початку літеру і закінчити вислів «Яка важка робота - …».
Робота в парах (вправа 239)
Поширити речення означеннями та записати: один учень – однорідними означеннями, а другий – неоднорідними.
Інструктаж виконання домашнього завдання (вправа 241)
V. СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й УЗАГАЛЬНЕННЯ ВИВЧЕНОГО
Бесіда
*Які означення називають однорідними?
*Які означення є неоднорідними?
*Які розділові знаки ставлять при однорідних і неоднорідних означеннях?
VІ. ПІДСУМОК УРОКУ
VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
§23, вправа 241.
УКРАЇНСЬКА МОВА 8 КЛАС
Урок № 3 КОМА МІЖ ОДНОРІДНИМИ ЧЛЕНАМИ РЕЧЕННЯ
Мета:
навчальна: поглибити знання восьмикласників про однорідні члени речення, домогтися засвоєння учнями правил уживання учнями коми в реченнях з однорідними членами;
розвивальна: сприяти розвитку творчих умінь складати речення з однорідними членами та використовувати їх в усному та писемному мовленні;
виховна: за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу сприяти вихованню любові до природи, її краси, поваги до історії нашого народу, розвитку уваги, уяви, образного мислення.
Правопис: кома між однорідними членами речення.
Внутрішньопредметні зв’язки:
Лексикологія: засвоєння нових слів.
Культура мовлення і стилістика: правильна побудова речень з однорідними членами речень та дотримання правильної інтонації.
Міжпредметні зв’язки: історія України, українська література.
Обладнання: підручники, таблиці, ілюстрації, аркуші, книги на історичну тематику.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань (формування мовної компетенції).
ПЕРЕБІГ УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ (ОПОРНИХ ЗНАНЬ)
Перевірка виконання домашньої вправи 241
Завдання біля дошки (3 учні)
Списати речення, розставити розділові знаки, обгрунтувати їх. Підкреслити однорідні члени речення відповідно до їх синтаксичної ролі.
Сяяло сонце гралося з росою в блискітки (Г. Тютюнник).
Тече вода в синє море та не витікає (Т. Шевченко).
Теплий краплистий дощ застав і птахів і людей серед поля
(В. Земляк).
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ Й ЗАВДАНЬ УРОКУ
ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Вступне слово вчителя
Дослідження-узагальнення
Знайти у реченнях однорідні члени. Зробити висновок, коли ставимо кому між ними. Розглянути схеми.
Робота з підручником
Опрацювати теоретичний матеріал, поданий у підручнику (с.110 - 111).
Робота з текстом «Гетьман Мазепа» (вправа 244)
Бесіда за змістом
Знайти однорідні члени речення, визначити тип зв’язку. Пояснити наявність чи відсутність коми між ними.
Вправа 246
Записати речення під диктовку, розставити пропущені розділові знаки. Пояснити їх. Підкреслити однорідні члени речення відповідно до їхньої синтаксичної ролі.
Коло думок
Поміркувати, чому у поданому реченні немає ком, хоча сполучник і вжито двічі.
Люблю твій шум і шепіт серед поля і серцем чую силу наливну
(А. Малишко).
Поміркувати, чому в поданому нижче реченні перед першим сполучником і ставимо кому, а перед другим – не ставимо.
Скресли ріки, і крижини безладно громадились і шурхотіли у течії повноводдя (Р. Іванченко).
Робота з підручником
(про правильне вживання парних сполучників)
Вправа 249
Усно відредагувати речення, указавши однорідні члени речення і сполучники, якими вони зв’язані.
Завдання «І таке буває»
Антон отримав смс-повідомлення: «Сергій чекає на тебе в парку, який знаходиться біля школи й слухає музику». Прочитавши, хлопець дуже здивувався: «Який дивний парк…». З’ясувати, яка пунктуаційна помилка стала причиною спотворення змісту повідомлення.
Вправа 252
Скласти речення з однорідними членами за поданими схемами
1. О, О або О. 2. О чи О, О чи О. 3. то О, то О. 4. як О, так і О.
Конкурсне завдання (вправа 253) у групах
Хто зможе швидше «зібрати» слова в речення з однорідними членами та правильно розставити розділові знаки? Починайте зі слів, які записано першими.
При березі, у діток, пробігала, про літо, вода, тихім, купальне, питала (За П. Мовчаном).
Відповідь: При березі тихім вода пробігала, у діток про літо купальне питала (За П. Мовчаном).
V. СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й УЗАГАЛЬНЕННЯ ВИВЧЕНОГО
VІ. ПІДСУМОК УРОКУ
VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
§24, вправа 255
УКРАЇНСЬКА МОВА 8 КЛАС
Урок № 4 УЗАГАЛЬНЮВАЛЬНІ СЛОВА В РЕЧЕННЯХ З ОДНОРІДНИМИ ЧЛЕНАМИ
Мета:
навчальна: поглибити знання восьмикласників про однорідні члени речення, удосконалити вміння знаходити узагальнювальні cлова при них, домогтися засвоєння учнями правил уживання двокрапки й тире при узагальнювальних словах, формувати вміння пояснювати розділові знаки в реченнях з однорідними членами;
розвивальна: розвивати загальнопізнавальні вміння правильно інтонувати речення з однорідними членами при узагальнювальних словах; розвивати навички поширювати речення узагальнювальними словами, будувати висловлювання з використанням однорідних членів речення;
виховна: за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу сприяти вихованню любові до природи, її краси, поваги до історії нашого народу, розвитку уваги, уяви, образного мислення.
Правопис: кома, двокрапка і тире між однорідними членами речення.
Внутрішньопредметні зв’язки:
Лексикологія: засвоєння нових слів.
Культура мовлення і стилістика: правильна побудова речень з однорідними членами речень та дотримання правильної інтонації.
Міжпредметні зв’язки: історія України, українська література.
Обладнання: підручники, таблиці, ілюстрації, аркуші, книги на історичну тематику.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань (формування мовної компетенції).
ПЕРЕБІГ УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ (ОПОРНИХ ЗНАНЬ)
Перевірка виконання домашньої вправи 241
Завдання біля дошки (3 учні)
Списати речення, розставити розділові знаки, обгрунтувати їх. Підкреслити однорідні члени речення відповідно до їх синтаксичної ролі.
Сяяло сонце гралося з росою в блискітки (Г. Тютюнник).
Тече вода в синє море та не витікає (Т. Шевченко).
Теплий краплистий дощ застав і птахів і людей серед поля
(В. Земляк).
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ Й ЗАВДАНЬ УРОКУ
ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Вступне слово вчителя
Дослідження-узагальнення
Знайти у реченнях однорідні члени. Зробити висновок, коли ставимо кому між ними. Розглянути схеми.
Робота з підручником
Опрацювати теоретичний матеріал, поданий у підручнику (с.110 - 111).
Робота з текстом «Гетьман Мазепа» (вправа 244)
Бесіда за змістом
Знайти однорідні члени речення, визначити тип зв’язку. Пояснити наявність чи відсутність коми між ними.
Вправа 246
Записати речення під диктовку, розставити пропущені розділові знаки. Пояснити їх. Підкреслити однорідні члени речення відповідно до їхньої синтаксичної ролі.
Коло думок
Поміркувати, чому у поданому реченні немає ком, хоча сполучник і вжито двічі.
Люблю твій шум і шепіт серед поля і серцем чую силу наливну
(А. Малишко).
Поміркувати, чому в поданому нижче реченні перед першим сполучником і ставимо кому, а перед другим – не ставимо.
Скресли ріки, і крижини безладно громадились і шурхотіли у течії повноводдя (Р. Іванченко).
Робота з підручником
(про правильне вживання парних сполучників)
Вправа 249
Усно відредагувати речення, указавши однорідні члени речення і сполучники, якими вони зв’язані.
Завдання «І таке буває»
Антон отримав смс-повідомлення: «Сергій чекає на тебе в парку, який знаходиться біля школи й слухає музику». Прочитавши, хлопець дуже здивувався: «Який дивний парк…». З’ясувати, яка пунктуаційна помилка стала причиною спотворення змісту повідомлення.
Вправа 252
Скласти речення з однорідними членами за поданими схемами
1. О, О або О. 2. О чи О, О чи О. 3. то О, то О. 4. як О, так і О.
Конкурсне завдання (вправа 253) у групах
Хто зможе швидше «зібрати» слова в речення з однорідними членами та правильно розставити розділові знаки? Починайте зі слів, які записано першими.
При березі, у діток, пробігала, про літо, вода, тихім, купальне, питала (За П. Мовчаном).
Відповідь: При березі тихім вода пробігала, у діток про літо купальне питала (За П. Мовчаном).
V. СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й УЗАГАЛЬНЕННЯ ВИВЧЕНОГО
VІ. ПІДСУМОК УРОКУ
VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
§24, вправа 255
УКРАЇНСЬКА МОВА 8 КЛАС
Урок № 5 УЗАГАЛЬНЕННЯ ВИВЧЕНОГО З ТЕМИ «РЕЧЕННЯ З ОДНОРІДНИМИ ЧЛЕНАМИ»
Мета:
навчальна: поглибити та узагальнити знання восьмикласників про однорідні члени речення, формувати вміння пояснювати розділові знаки в реченнях з однорідними членами, здійснювати синтаксичний розбір речення з однорідними членами;
розвивальна: розвивати загальнопізнавальні вміння правильно інтонувати речення з однорідними членами; розвивати навички будувати висловлювання з використанням однорідних членів речення;
виховна: за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу сприяти вихованню любові до природи, її краси, поваги до історії нашого народу, розвитку уваги, уяви, образного мислення.
Правопис: кома, двокрапка і тире між однорідними членами речення.
Внутрішньопредметні зв’язки:
Лексикологія: засвоєння нових слів.
Культура мовлення і стилістика: правильна побудова речень з однорідними членами речень та дотримання правильної інтонації.
Міжпредметні зв’язки: історія України, природозавство, українська література.
Обладнання: підручники, таблиці, ілюстрації, аркуші, книги на історичну та природничу тематику, телевізор.
Тип уроку: урок узагальнення й систематизації вивченого.
ПЕРЕБІГ УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ (ОПОРНИХ ЗНАНЬ)
Перевірка виконання домашньої вправи 265 (пояснити вживання розділових знаків в останньому реченні)
Завдання біля дошки (2 учні)
Списати речення, розставити розділові знаки, обгрунтувати їх. Підкреслити однорідні члени речення відповідно до їх синтаксичної ролі.
Прокидається листя зелене простягає ручата весні (М. Ткач).
Світає…Все спить ще і небо і зорі (П. Тичина).
Зробити синтаксичний розбір.
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ Й ЗАВДАНЬ УРОКУ
ІV. ВИКОНАННЯ ЗАВДАНЬ І ВПРАВ НА ЗАСТОСУВАННЯ УЗАГАЛЬНЮВАЛЬНИХ ПРАВИЛ
Вступне слово вчителя
Вправа 271
Записати речення під диктовку, роставляючи розділові знаки. Пояснити їх вживання.
Завдання «І таке буває»
Пояснити, чому сталося непорозуміння між Ярославом та його батьками. Що треба знати, щоб уникнути подібних ситуацій?
Вправа 272
Відредагувати усно речення. Скористатися рубрикою «Культура мовлення» (с. 125).
Вправа 273
Прочитати текст про видру. Знайти речення з однорідними членами.
Перегляд відео про видру
Бесіда за природознавчими книгами про бережливе ставлення до природи
Завдання «Для вас, допитливі»
Бесіда про книжку Алли Коваль «Слово про слово»
Робота в парах
Підготувати усне висловлення (6 – 8 речень) на одну із запропонованих тем, використавши речення з однорідними членами:
«Хто для мене є взірцем?», «Бережіть природу!»
Завдання «Готуємося до тематичного оцінювання»
Виконати тестові завдання на с. 122 – 123.
Перегляд відео про однорідні члени речення
V. ПІДСУМОК УРОКУ
Інструктаж виконання домашного завдання
Вправа «Самооцінка»
Продовжити усно речення.
1. Вивчаючи тему «Речення з однорідними членами», я дізнався (дізналася) багато нового. Наприклад, …
2. Найважчим під час опрацювання теми для мене було…
3. Свої знання з теми я б оцінив (оцінила) на…
VІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
§26, повторити $$22 – 25, вправа 272, с.124 – 126.
Матеріали до уроків з української літератури
ВІРШУЄМО...
В. Сосюра. "Любіть Україну"
(волинські журналісти читають вірш)
Легенда про зоряний Віз
(5 клас)
Дума про Марусю Богуславку
(8 клас)
Тарас Григорович Шевченко. «Думи мої, думи мої...»
(8 клас)